TIA - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Jenniek Smit - WaarBenJij.nu TIA - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Jenniek Smit - WaarBenJij.nu

TIA

Door: Jenniek

Blijf op de hoogte en volg Jenniek

05 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

[i]5 maart 2014[/i]

[b]22 / 23 Februari; Grahamstown, Addo Elephant Park, Kanoën[/b]
Vrijdag zouden we gaan kanoën, maar aangezien het hier de hele week al regende en dus ook vrijdag, moesten we iets anders gaan doen. Na lang beraad, besloten om naar Grahamstown te gaan! Een iets grotere stad, slechts 45 minuten verwijderd van Port Alfred. Via school een taxi geregeld, kosten zijn ongeveer 3 euro per persoon! Aangezien de Afrikanen niet zo nauw zijn met tijd, kwam de taxi na lang wachten toch nog een keer op dagen. Nou ik weet niet wat school voor taxi connecties heeft, maar een legale taxi kun je het in ieder geval niet noemen. De auto viel nog net niet uit elkaar, hij was lek en de veringen waren kats kapot maar toe maar toch uiteindelijk veilig aangekomen in Grahamstown. Na ons gezellige ritje, was het weer in Grahamstown niet echt een pretje. Shoppen en regen gaan alleen samen in een overdekt winkelcentrum. Na drie winkeltjes te hebben gezien, maar lekker wezen eten en daarna de taxi terug genomen! ’s Avonds nog gezellig uiteten en daarna naar de “club” Snotz geweest! Verstandig als ik ben, om half 2 besloten om naar huis te gaan om nog een redelijk nachtje te kunnen maken aangezien we de volgende ochtend om half 9 werden opgehaald! Dit plan viel helaas in het water, toen onze huisgenoten om half 6 ’s morgens na het stappen besloten even een flinke party te houden!

Na weer zo’n 3 uurtjes slaap gingen we dan met het busje naar het Addo Elephant Park. Super gezellige heenreis gehad van zo’n 2 uur met de meiden. Niemand wist eigenlijk wat we moesten verwachten. Aangekomen in het Elephant Park, je kijkt je ogen uit. ’t Is zeg maar een echte safari. Allemaal van die kleine zandweggetjes, bergen en alle dieren lopen los! Een ontzettend groot park waar we onder andere olifanten, zebra’s, verschillende hertsoorten, buffels, zwijnen en vele andere dieren hebben gespot! Helaas hebben we geen leeuwen en neushoorns gezien. Het is zo indrukwekkend, helemaal de omgeving is echt fantastisch (zie mijn omslagfoto op FB). Na een aantal uur in het park te hebben gereden weer terug gegaan en waren we net op tijd weer voor het eten! ’s Avonds nog even een lekker drankje gedaan bij de bar en daarna eindelijk een goede nacht gemaakt!

Zondag zijn we wezen kanoën, super leuk en lekker weer! Alleen de stroming is wat sterk hier in de rivier, dus we zijn niet heel ver geweest! Daarna lekker met de meiden liggen bakken op het strand. Echt serieus ik ben normaal geen strand mens, maar ik kan hier meer dan een uur in men eentje gewoon bij de zee zitten, genieten van het uitzicht met men mp3! Die rust, die harde golven het is echt zo ontzettend mooi allemaal! Na het strand lekker naar Barmuda geweest, je moet er een klere eind voor lopen, maar heerlijk zitten aan de rivier! Bij Barmuda is er op zondag 2 cocktails voor 3 euro! Gelijk weer een half uur terug gelopen naar de andere kant van de stad om lekker uiteten te gaan met Eva en Natascha! We hebben er trouwens een nieuwe verslaving bij, Prison Break, meestal kijken we elke avond 2 afleveringen en gaan dan naar de bar! Helaas was de bar om 10 uur op zondag al dicht, dus lekker vroeg naar bed gegaan! En toen begon de zware week weer op school, en ja; de hele week les! Maandagavond een super avond gehad, ik weet niet wat het toch is maar op de één of andere manier blijven wij (Eva, Natascha en ik) altijd als laatst over… heel vreemd!

[b] 28, 1, 2 Maart; Quad rijden, Schottia, Lion Park[/b]
Vrijdag zijn we wezen quad rijden! Taxi Erik zou om 1 uur ’s middags komen om ons op te halen. Na een paar keer bellen was hij er dan om kwart voor twee. TIA (This is Africa) zoals wij hier zeggen. Ondanks dat de mensen hier ontzettend langzaam zijn en alles op hun dooie gemakkie doen, is het niet echt storend. Aangekomen bij het bedrijf waar we quad zouden rijden; stonden er maar 4 quads. Wij waren met z’n vijven, want ja als je met z’n vijven reserveert verkoop je de dag ervoor gewoon 2 quads. Uiteindelijk hadden we 3 quads; één was namelijk voor de begeleider. Aangezien wij niet de moeilijkste klom ik samen met Eva op de quad. Daar gingen we dan; totdat 100 meter verder de eerste quad afhaakte en het niet meer deed, dus met z’n zessen op 3 quads. Na zo’n 20 minuten lekker scheuren, viel de volgende quad uit. En ja hoor; de benzine was op, sta je dan midden op de heuvel. Al met al was het super mooi, lekker scheuren door de bergen met een fantastisch uitzicht! En ik ben nog nooit zo smerig geweest!

Zaterdag in alle vroegte het bed uitgegaan om naar Schottia te rijden! We dachten dat we wel even konden pinnen… Even vergeten dat het PAY DAY is voor de Afrikanen en er massale rijen staan bij de pinautomaten omdat ze wanneer ze het geld hebben het meteen weer uit gaan geven. Maar doorgereden en onderweg bij een klein stationnetje slechts een half uurtje in de rij gestaan om te kunnen pinnen! Vanuit daar richting Scottia gereden; dit is trouwens een game reserve. In een vet grote jeep met onze gids Curt reden we het gebied in klaar voor onze eerste drive! Vanaf 3 uur tot half 5 dieren gespot, waaronder een leeuw die een zebra aan het opeten was! Toen eventjes een tussenstop gemaakt en tot 7 uur de drive vervolgd! Jeetje wat een mega gebied en echt alle dieren gezien! Toen echt heerlijk gegeten, wat smaakte dat goed in tijden niet zulk lekker eten gehad! Nog even lekker bij het kampvuur gezeten en daarna onze 2e drive! ’s Avonds is het helemaal te gek, alle dieren zijn namelijk niet zo lui meer en gaan op jacht! Zo zagen we bijvoorbeeld de nijlpaarden op het land in plaats van in het water! Daarna werden we naar onze lodge gebracht! Midden in het reservaat, helemaal uitgeteld en naar bed gegaan want de volgende drive was al om 7 uur ’s morgens! Curt kwam ons weer netjes ophalen, onderweg werden we nog bijna aangevallen door een olifant, waardoor we keihard weg moesten rijden! Ook was de neushoorn niet heel aardig en wilde hij met zijn kop een paar keer tegen de auto aandrukken. De neushoorn is trouwens heel erg bedreigd in Afrika. Overal komen stropers om de hoorns er van af te snijden. Echt verschrikkelijk, er zijn er slechts nog 12.000 in Zuid-Afrika en 8,5 uur gaat er 1 neushoorn dood. De hoorns leveren 1 miljoen rand op, wat ongeveer 80.000 euro is. Al met al was dit tot nu toe wel het mooiste wat ik heb gedaan, het is zo mooi om die beesten in het “wild” te zien! Daarna verder gereden naar Port- Elizabeth om lekker de tijgers te kunnen knuffelen!

[b]Olifant rijden![/b]
Gister ben ik met Natascha naar Addo geweest om op een olifant te kunnen rijden! Met ons 2tjes in onze bolide, jawel met een B klasse auto erop uit zonder kaart of wat dan ook mee te nemen! Halverwege werden we gebeld omdat ons vliegtuigje niet kon vliegen vanwege het weer! Change of plans, moesten we weer naar een andere locatie. Gelukkig was het rustig op de weg en konden we de vaart er flink in houden op de snelweg! In de bergen heb je soms trouwens geen flauw idee hoe hard je wel niet rijdt… Maar goed uiteindelijk via een kleine omweg er gekomen, de laatste kilometers over een weg, wat je eigenlijk geen weg kunt noemen. Met de Jeep werden we tot 2000 meter hoog vervoerd, een uur in de jeep maar wat een uitzicht! We hadden wel al gehoord dat de olifanten groot waren, maar toen ze er eenmaal aankwamen lopen kreeg ik toch wel even een brok in mijn keel. Jeetje ze waren boven de drie meter en mijn olifant Taba woog slechts 4500 kilo en was 28 jaar oud. Klimmend op de olifant scheurde mijn heupen nog even flink uit, ik heb der nog spierpijn van. En voor de mensen die denken dat een olifant zacht is, die hebben het mooi mis hij voelde namelijk aan als beton. Je zit trouwens ook niet op een stoel ofzo, maar gewoon bij een man achterop die ook niet vast zit. Bij elke stap die de olifant zette voelt het alsof je er elk moment af kan donderen. Maar wat een super ervaring, ongeveer drie kwartier op de olifant gereden en daarna hebben we ze gevoerd! Uiteindelijk weer in de jeep naar beneden en daar gingen de dames weer in de bolide richting Grahamstown om lekker te eten. Heerlijke schnitzel gehad met kaas en champignon roomsaus! Uiteindelijk waren we ongeveer om half 10 ’s avonds weer thuis in Botmill, waarna we een drankje bij de bar niet af konden slaan.

[i]Zo meteen ga ik me klaarmaken, we hebben een braai en een hippie party en daarna nog een afterparty bij Snotz. Woensdag is trouwens hier de stap avond. Niet dat we andere avonden niet op stap gaan… maar ja, ondertussen gaat het verder ook goed op school! Ik hou van de relaxte sfeer in dit land. Alleen erger je je wel dood wanneer je een eeuwigheid bij de kassa staat of lang moet wachten in een restaurant. Nee werken kunnen ze hier niet echt. Efficiënt zijn ze sowieso niet echt, in een supermarkt staan er namelijk 2 mensen bij de kassa. Eén die slaat de boodschappen aan en de ander pakt ze in het tasje. Ja in banen creëren zijn ze heel erg goed! Ik wil iedereen een fijne week wensen! Op Facebook staan trouwens een aantal foto’s![/i]

[i]Liefs,[/i]

[i]Jenniek[/i]

• 05 Maart 2014 - 16:08

Renee:

meteeen maar weer je verhaal gelezen en wat geweldig!
    ik wordt steeeds jaloerser. < 3

XX

• 05 Maart 2014 - 19:24

Marrie De Graaf:

Jenniek als ik dit lees ben ik best wel een beetje jaloers ,want veel plekjes waar jij over schrijft zijn wij ook geweest .
    En wij konden ook heerlijk genieten aan het strand en van het eindeloze uitzicht.
    Wij hebben in de kleine hutjes geslapen midden in de rimboe tussen de wilde dieren.
    Ik kan niet wachten tot het volgende verslag er aan komt.Fijn dat je daar zo kunt genieten het is je gegund.
    Veel plezier daar nog .

Groetjes Marrie de Graaf

• 05 Maart 2014 - 19:40

Alyanne:

Hi Jenniek. Echt zo herkenbaar je verhalen over TIA, dat zeiden wij ook altijd haha! Vooral blijven schrijven en genieten!Xx

• 05 Maart 2014 - 20:33

Jan Melissen:

zo te lezen vermaakt je je goed

geniet maar volop van deze one s in a live time experience

grt jan en irma

• 05 Maart 2014 - 22:06

Aafke:

Leuk al je Zuid-Afrikaanse avonturen te lezen! Toch wel even anders dan in Nederland!

• 06 Maart 2014 - 00:38

Ben De Graaf:

Hoi Jenniek, met het lezen van je mooie verslagen ervaar ik een herbeleving van onze reis van 2011, geniet van dat mooie en unieke land veel plz. nog daar Zoals een bekende Afrikaan heef geseg, alles sal reg kom!

Groeten uut de Middenbuurte.