Only one month left <3 1-2 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Jenniek Smit - WaarBenJij.nu Only one month left <3 1-2 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Jenniek Smit - WaarBenJij.nu

Only one month left <3 1-2

Door: Jenniek

Blijf op de hoogte en volg Jenniek

16 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

[i]16 juni 2014[/i]

[b]De reis naar Kaapstad met de meiden[/b]
4 April was het zover, samen met Eva, Elsemiek, Natascha, Daniëlle, Ellen en Merel begonnen we aan onze reis naar “de Diva” van het continent! Na een zware toets, waarvoor Daniëlle, Eva en ik uiteraard hard hadden geleerd namen de meiden afscheid van iedereen hier omdat ze niet meer terug zouden komen. Na heerlijk te hebben gegeten bij Nina’s in Jeffreysbay gingen we verder naar Knysna. Een ritje van ongeveer 400 kilometer, wat voor ons al geen afstanden meer zijn! Trots waren Els, Natas en ik op onze bolide, een sportieve rode toyota Etios. Uiteindelijk kwamen we aan in Knysna, op tijd naar bed om de volgende dag verder te kunnen rijden naar Oudtshoorn! In Oudtshoorn zijn we bij de watervallen geweest, daarna verder gereden naar Stellenbosch. Na een 500 kilometer drive, aangekomen in Stellenbosch! En tot grote verbazing in één keer het hostel gevonden, maar eerst moesten we nog eten! Eindelijk een keer weer luxe, een prachtige club “Cubãna” met loungebanken, waterpijpen en een mooie inrichting. Later die avond nog even wat cocktailtjes gedronken en een waterpijpje gerookt! De volgende dag hadden we een wijntour. ’s Morgens om 8 uur werden we opgehaald, we gingen maar liefst 4 wijnboerderijen bij langs! Je neemt een kijkje hoe de wijnen worden gemaakt en daarna mag je lekker proeven! De eerste twee proeverijen alle wijn gehad, mijn voorkeur gaat toch uit naar een rode shiraz of een brandy! De laatste 2 proeverijen iets minder gedronken omdat ik namelijk nog moest rijden daarna! Al met al toch zo’n 20 wijntjes geproefd. Nog even anderhalf uur de drank laten uitwerken, genieten van Stellenbosch en daarna verder gereden naar Kaapstad.

[b]Kaapstad[/b]
Al snel kwamen we aan in Longstreet, de straat waar alle clubs, discotheken en bars zitten. Heerlijk één richtingsverkeer, 6 keer het zelfde rondje gereden voordat we uiteindelijk ons hostel spotten. Heerlijk tussen alle clubs, je rolt je bed uit en de bar in…. PERFECT! De eerste avond rustig aan gedaan, en lekker gezond gegeten bij de mac. We hadden een druk volgepland programma. Op maandag zijn we over het schiereiland gereden. Eerst naar Bouldersbeach, waar pinguïns zijn. Verder gereden naar Cape Point, waar Els en ik lekker met het liftje omhoog zijn gegaan aangezien het 40 graden was. Eenmaal boven een walk gedaan. Echt prachtig, het uitzicht is geweldig. Daarna Kaap de Goede Hoop en verder gereden, een prachtige route naar Houtbay. Zeehond gevoerd en verder gereden naar Campsbay, waar we lekker hebben gegeten. Campsbay is een beetje het “Miami” van Kaapstad. Uiteraard ’s avonds een aantal drankjes genuttigd in de bar… Dinsdag zijn de meiden de tafelberg op geweest, ik ben beneden in de zon blijven zitten aangezien ik twee weken later met mijn familie er ook op zou gaan. Daarna zijn we naar Robbeneiland geweest. Allereerst word je met een busje over eiland gereden. Daarna werd het pas interessant, een gevangene neemt je mee in de gevangenis en vertelt al zijn levensverhalen. “Thulani Mabaso” zat in de gevangenis van 1986 tot 1991. Op 18 jarige leeftijd kwam hij in de gevangenis, omdat hij een bom had geplaatst in een overheidsgebouw. Met meer dan 50 man zaten wij in de gevangenis, ik heb nog nooit zoveel mensen stil geboeid zien luisteren naar een man. Het is zo interessant om alle verhalen te horen, we hebben meer dan een uur geluisterd, daarna zijn we verder gegaan naar Mandela’s cel. Uiteindelijk onze “walk to freedom” terug naar de boot. Deze avond zijn we uiteten geweest bij Stardust, een entertainment restaurant.

Woensdag een city walk gedaan. Langs de kerk, city hall, company gardens en over alle marktjes! En daarna naar het waterfront, waar we lekker hebben gegeten. Het was al weer de laatste avond voor Daniëlle en Eef, mijn lieve meiden die al heel veel voor mij betekenden maar nu nog veel meer. Nadat ik de andere meiden terug had gebracht na het hostel, was ik onderweg Daniëlle, Eef en Natas op te halen. Waarbij ik gebeld werd dat ze nog “een drankje” aan het doen waren. Dat was iets te gezellig, daarna nog een party op het balkon waardoor we niet meer normaal over straat konden, maar rechtstreeks verder naar onze bar “Havanna”. Eén groot feest waarbij ik ieder uur minimaal 1 iemand naar huis heb gebracht, maar een geslaagde avond was het zeker! De volgende dag nog even gerelaxt op Cliftonsbeach (één van de mooiste stranden ter wereld) ^^ en daarna Eva en Daan naar het vliegveld gebracht! Wat traantjes weg gepinkt en die lieve meiden uitgezwaaid.. ’s Avonds weer knallen want het was de laatste avond van Merel, Natas en Ellen! Die meiden vrijdag weggebracht en daarna met Marlou op het strand gelegen en een sunset cruise gedaan, onder het genot van een heerlijke champagne! Els en ik hadden nog besloten om een paar dagen extra in Kaapstad te blijven omdat het gewoon lekker één groot feest was! Gekke avonden beleeft, één keer een powernap gehad van 6 uur. Dwars door de wekker heen geslapen en om 4 uur ’s nachts wakker geschrokken van onze Israëlische kamergenote die weer kwam met een vent. Het kan allemaal, snel opgesprongen, Els wakker gemaakt en hup de stad in! Zondag zijn we verder gereden naar Oudtshoorn waar we heerlijk hebben gegeten bij Buffelsdrift. Maandag doorgereden naar Plettenbergbay waar we eigenlijk alleen naar de Spa zijn geweest. Dinsdag even in Tsitsikamma wezen kijken bij het bungeejumpen en toch maar besloten het te gaan doen waarna we verder zijn gereden weer naar huis vanwege het slechte weer.

[b]Fijn om weer “thuis” te zijn[/b]
Dinsdag avond weer thuis in Botmill, waar we hartelijk ontvangen werden omdat iedereen ons natuurlijk had gemist! Wat een rust iedereen was op vakantie en we waren er slechts met 7 mensen. Normaal 50, heerlijk! Maar 2 dagen niks doen is niet voor ons weggelegd dus donderdag naar Port Elizabeth geweest. Samen met Els en Alwin! Aangekomen bij ons tophostel, 30 graden + zwembad en jacuzzi, het leven kon niet beter! ’s Avonds was er ladies night, super gezellig!

[b]Family[/b]
Zaterdag stond ik al mooi een uur van te voren op het vliegveld! Daar kwam dan eindelijk South African Airlines aan met Marja, Mama en Riëtte. Een lange reis voor hun en aangekomen in Port Alfred, konden ze lekker uitrusten! Zondag 20 april was een rare dag, het was eigenlijk papa zijn verjaardag. We zijn naar Gambit de tamme giraffe geweest en daarna naar Barmuda.

De eerste echte stop van de reis was Scotia, een game reserve vlak bij Port Elizabeth. Hierbij krijg je 3 game drives; de eerste is ’s middags, daarna krijg je thee en ga je nog even 2 uurtjes op game drive, vervolgens heerlijk eten, daarna ’s avonds op game drive, slapen in de wildernis dan de volgende ochtend heel erg vroeg eruit! In een grote jeep door het park heen onder begeleiding van de bestwel goed uitziende ranger Greg. We hebben veel dieren gezien, olifanten, leeuwen, baby leeuwtjes, giraffen, neushoorns, nijlpaarden en nog vele meer! ’s Morgens nog een heerlijk ontbijtje gehad en daarna richting Knysna. Het weer was triest trouwens, regen en kou. Heerlijk uiteten geweest in Knysna en lekker geshopt. De volgende ochtend zijn mama, Marja en Riëtte op townshiptour geweest. Daarna rechtstreeks naar Stellenbosch een kleine 5 uur in de auto! Ondertussen nog even in Mosselbay gestopt waar de dames hun nagels hebben laten doen. Eenmaal aangekomen in Stellenbosch zijn we eventjes uiteten geweest omdat we de volgende ochtend op wijntour gingen. Daarna zijn we de stad in geweest, om vervolgens verder te kunnen gaan naar Kaapstad!

Aangekomen in Kaapstad zijn we de eerste avond naar Stardust geweest, het entertainment restaurant! Waar heel toevallig nog een aantal andere tafels gevuld waren met Stenden studenten. Riëtte wou nog niet mee op stap, maar beloofde om de volgende avond te gaan. De dagen erna zijn we naar Robbeneiland geweest, de tafelberg op, Campsbay gezien, het hele rondje van Cape Point, St James, Kaap de goede hoop etc. En hebben de anderen een citytour gedaan. Riëtte was verkocht aan Kaapstad na haar eerste avondje stappen. Waarbij madame 2 uurtjes de stad in wou maar het uiteindelijk iets gezelliger was. De volgende avond moest en zal mevrouw de stad in! Heerlijke avonden op stap in Longstreet!

Na ons avontuur in Kaapstad zijn we naar Oudtshoorn gereden. Waar we ’s avonds hebben gegeten bij Buffelsdrift. De volgende dag zijn we naar de grotten geweest, hebben mama, Marja en Riëtte een game drive gedaan en olifant gereden. Ik mocht mee lopen terwijl hun op de olifant zaten. Het was best raar want je liep door het park heen waar ook andere dieren zitten zoals buffels en nijlpaarden die nogal gevaarlijk zijn. De dames lekker veilig boven op de olifant en ik onveilig ernaast. Olifanten zijn trouwens hele zorgzame lieve slimme dieren. Eén keer viel ik bijna, toen deed de olifant meteen de slurf naar me toe om te kijken of het goed met me ging.

Hierna zijn we doorgereden naar Tsitsikamma. Eerst zouden we er 2 nachten blijven slapen, maar het weer veranderede waardoor ik helaas 1 nacht mocht slapen op mijn 3 hoog stapelbed! We zijn het national park in geweest en Riëtte en ik hebben gesprongen van de hoogste Bunjee in de wereld! Na Tsitsikamma zijn we naar Jeffreysbay geweest, het surfparadijs! Riëtte en ik hebben nog even surfles gehad en mama en Marja hebben lekker op het strand gelegen. Na 2 nachten in JBAY zijn we verder gegaan naar Port Elizabeth, daar hebben de dames tijgers en leeuwen geaaid in het Lion Park. Om vervolgens door te kunnen gaan naar Hogsback. Een hobbit dorp, waarbij we een hike hebben gedaan naar de watervallen.

Het waren leuke 2 weken, maar 5 mei heb ik ze weer naar het vliegveld gebracht en had ik nog een weekje “rust” voordat school weer begon. Tot aan eind mei ben ik alleen een weekendje naar PE geweest om te stappen met Rianne, Marije, Els, Irma en Liza.

• 16 Juni 2014 - 16:41

Marja Prinsen:

Het waren twee hele mooie weken met z'n viertjes, Jenniek! Ik heb genoten.
    Veel gezien en gedaan en hele mooie foto's gemaakt.
    Je was onze chauffeuse en reisleidster ineen. Bedankt voor de gezelligheid!

• 16 Juni 2014 - 22:16

Thea Bomert:

Mooie verhalen Jenniek van een heel mooi land! Ik hoop er ooit nog eens terug te komen, nog een hele fijne maand en geniet ervan!!!