On tour in Africa - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Jenniek Smit - WaarBenJij.nu On tour in Africa - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Jenniek Smit - WaarBenJij.nu

On tour in Africa

Blijf op de hoogte en volg Jenniek

18 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

[i]17 februari 2013[/i]

[b]Woensdag 12; Red Tide/ Blue Glow[/b]
Woensdag avond na het braaien zijn we met een groepje naar het strand gegaan. Deze avond waren er red tides, dit is een gevolg van hoge concentratie aan plankton met ideale omstandigheden van temperatuur, zoutgehalte en licht, waarbij het aantal plankton snel toeneemt waardoor de golven als het ware blauw oplichten. Het is echt één van de mooiste dingen die ik heb gezien! Een wereldwonder op zich. Al snel kwamen wij er achter dat het niet alleen de golven waren die oplichten maar ook het strand. Wanneer je namelijk een stap zet komt er een blauwe gloed onder je voeten! Meer dan twee uur optimaal kunnen genieten van dit bijzondere moment! Na een uur bij de zee te hebben gestaan zijn we op het strand gaan zitten! Gezellig met een flesje wijn en een gitaar, samen liedjes zingen; alleen het kampvuur miste nog! Dit zijn zulke mooie momenten, bijna niet te verwoorden, puur genieten op het strand met een fantastisch natuurwonder wat zelfs heel veel locals nog nooit hadden meegemaakt!

[b]Donderdag 13 Townships, Guido’s[/b]
Donderdag zijn we naar de townships geweest met een groep van ongeveer 40 mensen! Er was slechts 1 net niet uit elkaar vallend busje, waardoor wij er niet bij inpasten en helaas een privé chauffeur kregen in een luxe auto met airco.. Van te voren zag ik er best wel tegen op. Je wordt met de neus op de feiten gedrukt en achter het mooie Zuid-Afrika ligt ook de realistische wereld waarin de bevolking niks heeft. Eenmaal aangekomen viel het eigenlijk allemaal best wel mee. Het is fantastisch om de kinderen zien te genieten. Ze zijn zo gelukkig en vinden alle aandacht die ze krijgen leuk! Daarnaast helpt Stenden heel erg doordat ze verschillende projecten hebben binnen deze townships. Misschien zijn deze mensen nog wel gelukkiger dan wij, iedereen lacht, is vrolijk en blij! De meeste huisjes zien er redelijk uit, soms staan er zelfs een soort nieuwbouwhuizen tussen. Het laatste deel was wel wat schokkender. De huisjes werden steeds minder en aan het einde kwamen we bij de Dump Side, hier waren veel kinderen en volwassenen het vuilnis aan het door spitten om te kijken of er nog wat tussen zit.

Na een 3 uur durende townshiptour, gingen we oorspronkelijk naar de supermarkt om wat boodschapjes te halen. Uiteindelijk beland in de drankwinkel, en oh ik heb mijn ogen uitgekeken zulke mooie flessen en zo’n nette mooie winkel! En daar stond hij dan; een groene onweerstaanbare fles met de naam SOURZ, dat ik mijn favoriete drankje hier nog eens tegen zou komen! Het was eigenlijk over de hele dag al bewolkt en daarna begon het ook te regenen en een klein beetje te onweren. ’s Avonds zijn Eva, Daniëlle, Merel, Natascha en ik naar Guido’s geweest, een strandtent. Lekkere drankjes gedronken en een pizza gedeeld en uiteindelijk maar weer 4 euro p.p. kwijt! Ondertussen uitzicht op de wilde zee waar de naweeën van de Red Tide te zien waren! Eindelijk kon ik meer dan acht uur slapen, althans dat dacht ik. De hel brak los, keiharde onweer en stromende regen. Ik weet niet veel van onweer, maar wanneer het aan één stuk door flitst, de knallen zo ontzettend hard zijn en de flits al komt terwijl de knal nog bezig is, dan moet het wel heel dicht bij zijn! Zulke harde knallen heb ik werkelijk waar nog nooit gehoord! Stoer als ik ben zette ik mijn MP4 (ja die heb ik nog) aan en dacht dat ik wel in slaap viel wanneer ik muziek luisterde. Nou mooi niet dus, toen kwamen er om 2 uur ook nog even twee jongens keihard op het raam bonken om even te vertellen dat de bende overstroomd was. Gelukkig lag er in onze kamer niet heel veel water, maar er waren kamers waarbij alles blank stond! En daar ging mijn 8 uur verwachte slaap.

[b] Zaterdag 14/ zondag 15 East London[/b]
Zaterdag ochtend om half 9 ons bed uit gegaan om de auto’s op te halen. Helaas hebben wij bijna 2 uur moeten wachten voordat de auto’s er überhaupt waren. Maar tja, zo gaat dat hier in Afrika, alles op je dooie gemakkie! Met 9 personen zouden wij een tripje naar East London (ongeveer 2 uur rijden) gaan maken om met baby leeuwtjes op de foto te gaan. Allereerst het auto rijden hier; ze rijden hier links, schakelen gaat ook links, de richting aanwijzer zit aan de rechterkant (en dan ook nog andersom) en verkeersregels zijn er zo goed als niet. Na 2 uur wachten stonden er 2 prachtige toyota corrola’s, een grote verrassing aangezien we eigenlijk een A klasse auto zouden krijgen! Goed voorbereid gingen we op pad, zonder routekaart, zonder een hostel gebeld te hebben maar oldskool borden lezen en op gevoel rijden. Ik heb de hele weg gereden, en wat is het heerlijk om door zo’n mooi landschap heen te rijden! Bergje op, bergje af echt zo gaaf! Dat links schakelen had ik al snel onder de knie, het is zelfs makkelijker dan rechts schakelen. In het begin was het wel een beetje wennen met de richtingaanwijzer, regelmatig gingen per ongelijk de ruitenwissers aan. Eva had ook een taak, wanneer namelijk een auto langzamer gaat dan jij, gaat hij aan de kant op de vluchtstrook. Om hem te bedanken druk je op de alarmlichten, hij zegt alsjeblieft door met het voorlicht te knipperen! Op de weg lopen trouwens ook geiten, schilpadden, apen en koeien! In de stad moet je super goed uitkijken want iedereen steekt daar gewoon de weg over zonder ook maar te kijken. Zelfs als het stoplicht voor de auto’s al op groen staat moet je soms wachten op een paar ik-doe-geen-stap-harder Afrikanen! Mijn helling proef kunsten zijn onderhand ook weer bewezen! Hoe stijl de bergen ook waren en wij moesten stoppen, ik ben geen enkele keer vanuit stilstand ook maar een millimeter achteruit gezakt.

Eindelijk aangekomen bij een superleuk hostel, allemaal kleine hutjes en aan het strand. Kosten waren €8 per nacht voor 1 persoon, echt lachwekkend. Vanuit daar naar het Lion Parc. Ontzettend lang gezocht, paar keer verkeerd gereden maar uiteindelijk zijn we er gekomen. Kom je om met de baby leeuwtjes op de foto te gaan, zijn er geen kleine welpjes. Het park zelf was meer een kinderboerderij, maar dan met wat leeuwen, tijgers en een cheeta. ’s Avonds gezellig uiteten geweest, ff gepooled met Eva, Daniëlle en een stuk of wat Afrikaantjes. Echt een super avondje gehad, wat een ontzettende gezellige mensen zijn die Afrikanen! Volgende ochtend vroeg eruit, ffe het winkelcentrum in geweest en daarna zijn we naar het zwembad aan zee geweest. Waar wij overigens een hele attractie waren. De enige blanken in het hele zwembad, binnen no-time 1 groep met jongens aan de ene kant en een groep met jongens aan de andere kant! Ze zijn hier allemaal super aardig en ik voel me dan ook volkomen veilig. Een rondje in je eentje door het zwembad en je wordt volledig aangestaard. Een verschrikkelijk gevoel maar aan de andere kant misschien doen wij dat onbewust ook wel andersom! En tijdens het zwemmen er maar gewoon niet bij nadenken dat waarschijnlijk 1 op de 10 aids heeft. Vervolgens teruggereden naar ons huisje in Port Alfred! Even lekker uiteten geweest met de meiden en daarna naar het ziekenhuis geweest, waar Natascha lag nadat bleek dat ze door een giftige spin was gebeten.

Na een leuk weekend gaan we natuurlijk weer terug naar het zware school leven. Deze week bijna de hele week naar school, behalve maandag, woensdag en vrijdag want dan zijn we vrij. Dinsdag en donderdag vanaf 8 uur tot 11 uur les. Daarnaast liggen we eigenlijk vrijwel alleen op het strand of anders chillen we hem uit in onze jungle! Naast alle mooie dingen is er natuurlijk ook een mindere kant, namelijk; insecten en vieze beesten. ’s Morgens worden we lastig gevallen door een groep apen, overal zijn salamanders, vliegende kakkerlakken en slangen. Gelukkig hebben wij super stoere beveiligers die wanneer er een giftige cobra is het beest gewoon doden!

[i]Lieve mensen, bij deze kom ik terug van het strand en ben ik lekker schaatsen aan het kijken, mijn haar is rood gekleurd van de zee. Ik hoop dat jullie een beetje een indruk hebben gekregen van wat ik hier allemaal doe. Fijne week allemaal. Foto’s uploaden lukt hier niet met het trage internet, die houden jullie dus nog te goed![/i]

[i]Liefs Jenniek[/i]

  • 18 Februari 2014 - 16:26

    Tiny Dijkstra:

    Mooi om te lezen Jenniek! Hopelijk word jij niet zo gestoken door zon spin... bah! Have fun. Xxx

  • 18 Februari 2014 - 16:27

    Jaroelien:

    Echt super gaaf jennie wat je daar allemaal mee maakt, heel mooi verhaal en hopen dat jr nog wat beter kunt slapen, heel veel plezier nog en geniet er lekker van
    Xxx

  • 18 Februari 2014 - 16:42

    Celine:

    In één woord, wauw! En wat schrijf je het allemaal mooi op. Hoop dat je niet weer zulke nachten meemaakt als donderdag en lekker kan genieten. Wacht met smart op je volgende verhaal, dikke kus!

  • 18 Februari 2014 - 17:04

    Mama:

    Wat een zwaar leven; alle dagen naar school;);) Wat heb je het weer mooi opgeschreven! Ik ben blij dat je het daar zo naar je zin hebt. Goed dat je ook nog even schaatsen kijkt, want dat hoort er als Nederlander nou eenmaal bij. Veel plezier!! XX mama.

  • 18 Februari 2014 - 17:11

    Olaf Manetti Is Mijn Naam.:

    Hai kleine Myrthe, ik bedoel hallo.
    niet bang zijn hoar ik wil jou alleen maar...
    droutsen driechen droutsen driechen.
    doei hoar!

    groeten van richard vedder.

  • 18 Februari 2014 - 17:11

    Zal Ik:

    ik heb altijd al bekend willen worden

  • 18 Februari 2014 - 17:18

    Ina De Jonge:

    Mooi verslag. je geniet wel lees ik. Jammer dat je de HEEEEELE WEEK naar school moet. Behalve maandag, woensdag en vrijdag????? hoeveel dagen hebben ze daar wel niet in een week?
    Dat wordt dus op je tandvlees lopen wanneer je dinsdag en donderdag wel van 8 tot 11 naar school moet .Haha. heel veel plezier op de weinig vrije dagen die je hebt . Groet van Oene en mij.

  • 18 Februari 2014 - 17:48

    Janneke Smit:

    Wat weer een mooi verhaal. Leuk om zo te horen hoe het daar is. Fijne tijd verder

  • 18 Februari 2014 - 17:54

    Romy:

    Ah super leuke belevenissen Jenniek!!
    En wat zul je blij zijn geweest toen je die mooie fles Sourz zag staan!!! Wat een geluk haha!!
    Geniet er nog lekker van!!
    Xx

  • 18 Februari 2014 - 18:33

    Sander Linthorst:

    Leuk Jenniek!
    Genieten daar. X

  • 18 Februari 2014 - 18:42

    Maartje :

    Lieve Jenniek....wat een schitterend verslag heb je weer geschreven! Als het met school niet meer lukt want die schooldagen zijn natuurlijk niet te doen. Vooral als je dan de hele week moet m.u.v. drie dagen dan hè! Dan weet ik wat je kan gaan doen; schrijfster worden!! Ben super trots op je Jennie! Dikke knuffel van ons......X

  • 18 Februari 2014 - 20:43

    Wiljan:

    Mooie verhalen om te lezen brengt bij mij weer allemaal herinneringen naar boven. Wij zaten ook in port alfred op de campus op loop afstand van guido.s vaak en lekker pizza's gegeten buck en hunters kun je ook heerlijk eten voor weinig. Heel veel plezier en mooie ervaringen gewenst

  • 19 Februari 2014 - 10:47

    Ali En Koos:

    Prachtige verhalen. Geniet er met volle teugen van, het is zo weer voorbij. Nog veel plezier!!!

  • 19 Februari 2014 - 20:38

    Aafke:

    Voorzichtig maar daar... wat een belevenissen en nieuwe uitdagingen. Leuk te lezen. We leven met je mee.

  • 19 Februari 2014 - 21:49

    Joyce:

    Hi jenniek!
    Wat een leuke verhalen zeg, ik ben stiekem helemaal niet jaloers.
    Wat lijkt me dat een gave ervaring!
    Super veel plezier nog xxx joyce

  • 19 Februari 2014 - 23:00

    Janneke:

    Fijn dat je het zo naar het zin hebt, en dan zulke lange verhalen schrijven knap hoor. Ben benieuwd of er nog vele volgen . Al zoveel gezien en je bent nog maar net een ruime week. Geniet er lekker van!! Groetjes Hendrik en Janneke

  • 21 Februari 2014 - 15:35

    Renee:

    haaaai meiss!
    fijn dat het daar goed gaat en dat je zulke leuke dingen mee maakt.
    ik ben jaloeeeeers!
    haha & met je flesje sourz komt alles altijd goed haha
    ik kujk uit naar je volgende verhaal!
    xxxxrenee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jenniek

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 6102

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 12 April 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: